Kloppen bij jullie de meters ook nooit bij een bol-pijl rit? Bij ons niet meer! Na een artikel dat we in het clubblad van de Automobiel Sport Vereniging Hellendoorn lazen kwamen we op het idee om een fietscomputer in de auto te monteren.

We zijn naar de dichtstbijzijnde fietsenzaak gereden en hebben daar gekozen voor een fietscomputer van Sigma Sport van het type BC 800. Dit is een wat luxere uitvoering onder de fietscomputers en heeft een bereik tot ongeveer 300 km/uur, wat we waarschijnlijk niet met onze Mini zullen halen.

Deze fietsteller beschikt over een snelheidsmeter (kmh), een stopwatch (stp), de gereden topsnelheid (max), de totaal gereden afstand (dst), een digitale klok (clk), een meterteller (trp) en de gemiddelde gereden snelheid (avs).

De fietscomputer is vrij eenvoudig te installeren:

1) Haal de fietscomputer uit de verpakking.

2) Verleng de draden zodat je vanaf het achterwiel op de gewenste plek in de auto kunt komen (bijvoorbeeld op het dashboard).

3) De magneet wordt gemonteerd op de remtrommel van het rechterachterwiel.

4) Om de meetvoeler te monteren dient eerst een beugeltje gemaakt te worden. Het beugeltje wordt bevestigd aan de ankerplaat. Zorg ervoor dat de magneet en de meetvoeler niet meer dan 5 mm van elkaar liggen. Wij hebben ervoor gekozen om de magneet en de meetvoeler vast te lassen. Dubbelzijdig plakband en schroefverbindingen zijn ook een optie.

5) De (verlengde) kabel bevestigen aan de meetvoeler en de fietscomputer en de kabel naar binnen in de auto voeren.

6) De wielomtrek opmeten. Dit kan heel simpel met een meetlint of heel moeilijk door de straal te vermenigvuldigen met p. In ons geval hebben wij 1550 mm ingevoerd. Dit volgens de beschrijving invoeren in de fietscomputer. Je kunt het controleren aan de hectometerpaaltjes langs de weg.

Vooral de meterteller is erg handig om te gebruiken bij een bol-pijl rit. Het enige nadeel is misschien dat je 3 seconden een toets ingedrukt moet houden om de meterteller weer op 0 te zetten, maar dat went ook wel.

Veel succes!